Смяна на лагер на съединителя

Съединителя в автомобила е онази част, която ви позволява да сменяте скоростите лесно по време на движение. Той се намира между двигателя и скоростната кутия и се състои от фрикционен диск, притискателен диск, маховик, освобождаващ лагер, притискателна пружина и още няколко компонента, събрани в едно цяло. 

Съединителят е подложен на голямо натоварване и с течение на времето неговите компоненти се износват и той започва да работи неефективно и в един момент се поврежда напълно.

Автомобилните производители са определили, че смяната на съединителя с нов трябва да става след изминати максимум 160 000 км. Това обаче не е гаранция и той може да се повреди по – рано, според това как шофирате и как го поддържате. 

Симптомите на повредения съединител са:

  • Увеличаване оборотите на двигателя, а скоростта не се променя – вероятен проблем в приплъзването на дисковете.
  • Друг признак за проблем в дисковете е затягането на съединителя късно, в края на хода на педала. 
  • При натискане на педала замирисва на изгоряло. Когато дисковете са износени, по време на работа се нагорещяват и облицовките им започват да издават миризма на изгоряло. 
  • Разходът на гориво се е увеличил, за сметка на мощността на двигателя, която е намаляла.
  • Ако след отпускане на педала той не се връща в стандартното си положение бързо – вероятно има скъсан кабел, неизправност в цилиндрите или повреда в задвижването на съединителя. 
  • Шум и дрънчене, при освобождаване на съединителя подсказва за проблем в освобождаващият лагер. 
  • Твърде мек или прекалено твърд педал на съединителя също подсказва за проблем.

Можем да ви предложим няколко изпитани техники, с които ще пощадите съединителя си, а именно: 

  • Не дръжте съединителя полунатиснат - така се създава допълнително напрежение върху елементите му.
  • При паркиране не трябва да оставате колата с включена предавка – макар и да е изключен автомобила, не оставяйте на включена предавка. Това допълнително натоварва съединителя.
  • Сменяйте скоростите без излишно да се бавите. 
  • Сменяйте скоростите при необходимост – опитвайте се да поддържате постоянна скорост.

Какво всъщност е лагер на съединителя? 

Лагера на съединителя се нарича още изключващ лагер. Той упражнява натиск върху основната пружина на съединителя, при натиснат педал. При съвременните автомобили лагерът се намира на вилката на съединителя. 

Когато лагера не функционира правилно, той издава неприятен звук при натискане на педала на съединителя. Това е знак, че е необходимо да се подмени. Не бива да се отлага този процес, тъй като това може да доведе до пълното повреждане на целия съединител, в резултат на което няма да можете да сменяте скоростите.


Източник на изображението: http://bg.yqclutchbearing.com/


Източник на изображението: https://cheaper.onlinestoresoutlet2021.ru/

Изключващия лагер, понякога наричан „лагер за освобождаване на съединителя“, е прост, но важен компонент, който се използва само когато педалът на съединителя е натиснат. Когато лагера е в лошо състояние, това ще повлияе на превключването на скоростите и може да доведе до повреда на други компоненти на съединителя и трансмисията.

Какъв е принципа на работа на лагера?

Накратко, изключващия лагер е компонент на съединителя, който временно изключва двигателя на автомобила от трансмисията по време на смяна на предавките. Когато натиснете педала на съединителя с крак, лагерът за освобождаване на съединителя се доближава до маховика. Това кара освобождаващите пръсти на притискащата плоча да бъдат избутани. 

След като това се случи, пръстите на притискащата пластина се натискат срещу силата на нейната пружина. Това причинява прекъсване на връзката между двигателя и колелата и ви позволява да превключите на различна предавка. 

Когато педалът на съединителя се освободи, изхвърлящият лагер се връща в първоначалното си положение, при което мощността от двигателя на автомобила отново се прехвърля през трансмисията към задвижващите колела на автомобила.

Симптоми при повреден лагер

Всички компоненти на съединителя и трансмисионната система са важни за безопасността и функционалността на автомобила. Ако изключващия лагер не е в състояние да функционира правилно, ще забележите някои признаци, че той започва да се разваля. 

Като повредата може да се случи след години на експлоатация или при злополука. При всички положения, когато настъпи такава повреда , тя трябва да бъде отстранена. 

Странни шумове и вибрации на педала на съединителя 

Най-честият признак за повреда на лагера е когато чувате различни шумове при натискане педала на съединителя. Ролките в лагера имат тесен толеранс и се предполага, че са близо една до друга. Но ако има твърде много пространство между ролките, тогава ще започнат да се чуват различни видове шумове. 

Те могат да включват тракане, скърцане, стържене и пр. Това се дължи на износването на ролките в лагера с времето и загубата на малки количества материал. Шумът ще звучи сякаш идва от зоната на предаване. Звукът ще бъде най-забележим при напълно натиснат педал на съединителя и ще изчезне, когато свалите крака си от педала.

Вибрации на педала на съединителя 

Когато натиснете надолу педала на съединителя, той трябва да се движи надолу плавно. Но ако започнете да усещате вибрации, идващи от педала, тогава е много вероятно лагерът за освобождаване на съединителя да е дефектен или да е повреден. 

По-конкретно, вибрациите са в резултат от това, че изключващия лагер не може да се изравни правилно с притискащата плоча. Кракът ви ще почувства пулсации, когато това се случи. Вибриращият педал е подобен на това как би се усетил педалът на спирачката, ако дисковите спирачки или спирачните накладки са неравномерно износени. 

Проблеми при превключване на предавките 

Превключването на предавките трябва да е плавно, без много съпротивление. Ако забележите, че започвате да изпитвате затруднения при превключването, възможно е изключващия лагер да се е повредил. 

Проблемът е, че съединителят ви не се захваща напълно. Това обаче не трябва да е първият симптом, който изпитвате от този проблем. Първо трябва да чуете странните звуци. Ако оставите този проблем неразрешен, тогава можете да очаквате да последват проблеми с превключването на предавките.

Съединителят е значително твърд

Подобно на повечето компоненти на трансмисионната система, лагерът за освобождаване на съединителя е произведен със специални смазочни свойства, за да поддържа безпроблемна работа за дълго време. 

За съжаление, смазочните свойства ще се износят, тъй като самият лагер се износва. Колкото по-износен е лагерът, толкова по-трудно ще стане да се натисне педала на съединителя. Скоро ще стигне до момент, в който не можете да изключите съединителя. 

Тогава изобщо няма да можете да управлявате автомобила си, тъй като няма да можете да превключвате предавките.

Колко ще ви струва подмяната с нов лагер?

Лагерът е елементарна част и е сравнително евтин. Големия разход идва от труда за смяната му, тъй като за да се стигне до него трябва да се разкачи цялата трансмисия. Поради тази причина се препоръчва да се смени целия комплект съединител. 

Изключващият лагер ще ви струва от 50 до 200 лв. Цената на нов съединител може да варира значително в зависимост от превозното средство, но повечето струват някъде в диапазона от 500 до 1400 лв. Нов маховик (ако е необходимо) струва 80 до 350 лв.

Както споменахме, разходите за труд при смяна на лагер са мястото, където ще похарчите най-много пари. Вашият автомонтьор ще се нуждае от 4 до 6 часа, за да го смени. 

Затова може да направите смяната на лагера сами, но ако все пак сметнете, че няма да се справите или нямате необходимите инструменти за това, можете да се доверите на професионалистите.

За да добиете представа как точно става самата смяна ще се опитаме да опишем всичко как се прави стъпка по стъпка. 


Източник на изображението: www.lincos.bg

Следвайте следните инструкции :

  • Стъпка 1 – Нужен ви е подемник или канал, на който да качите колата. Задължително включвате ръчна спирачка.
  • Стъпка 2 - Изключете кабелите от акумулатора. 
  • Стъпка 3 – Развийте полуоските или кардана, ако автомобил е със задно предаване. 
  • Стъпка 4 – Подпрете двигателя и развийте болтовете на скоростната кутия към купето.
  • Стъпка 5 – Развийте болтовете на скоростната кутия, които са към двигателя.
  • Стъпка 6 – След като се развият всички болтове, скоростната кутия трябва да се издърпа назад за да излезе от шлиците на съединителя и се сваля. Проверете за изкривявания притискателния диск.
  • Стъпка 7 – При вече свалена кутия почистете зоната около лагера и съединителя и се уверете, че всички остатъци от масло са отстранени.
  • Стъпка 8 – Лагера, който е монтиран на вилка в скоростната кутия, се изважда от вилката и се подменя и ако е нужно се гресира. Натиснете новия лагер на място, като се уверите, че оказвате натиск само върху центъра на лагера. 
  • Стъпка 9 – Преминавате към сглобяване на компонентите по обратния ред - Повторното сглобяване е обратното на разглобяването.
  • Стъпка 10 – Тестване на автомобила

ВАЖНО: - Ако съединителя е хидравличен с лагер помпа, не като в описания по – горе случай, след монтажа на скоростната кутия е нужно обезвъздушаване на хидравличната система на съединителя.

Както споменахме по – горе смяната на лагера не е толкова труден процес, който ще можете да направите сами, ако разполагате с необходимите инструменти. 

А именно те са :

  • подемник или канал 
  • гаечни ключове с различни номера и размери
  • комплект гедоре 
  • крик или друга подпора, необходима за подпирането на двигателя 
  • обезмаслител или друго почистващо средство, за да почистите всички омаслени зони

Имайте предвид и това, че ще ви е нужен помощник. 

За финал...

Съединителят е много важен механизъм за правилната работа на автомобила, тъй като той позволява плавното превключване на предавките. От доброто му състояние зависи ефективната работа на вашия автомобил. 

Затова усетите ли признак на повреда вземете мерки на време и направете смяна на износените компоненти, дори ако е необходимо и на целия комплект съединител.

Ако не сте напълно сигурни дали можете да направите подмяната сами, по-доброто решение е да не опитвате, а да се доверите на професионалистите. Смяната на съединителя е сложен процес и изисква доста добри познания и опит. 

Доверявайки се на експертите, ще се освободите от притесненията, че може да сбъркате реда за разглобяване на компонентите, ще забравите да затегнете болтове или да поставите някой елемент неправилно. Сервизите разполагат с необходимото оборудване, познават много добре процеса на смяна на съединителя и правилно ще регулират и обезвъздушат съединителя.