Кога и как да използваме светлините на автомобила?

Осветителната система на автомобила има за цел да осигурява видимост на пътното платно и обектите, който се намират върху него. Светлините биват два вида – къси и дълги. Най – съществената разлика е в дължината на осветявания участък. Друго, по което се различават е насочеността на светлинния поток и в интензитета на светлината. 

Всеки шофьор би трябвало да е наясно кога и как да използва светлините на автомобила си, но доста често виждаме водачи, които не са пуснали правилните светлини. Кога е полезно да се използват късите светлини и кога дългите, ще се опитаме да обясним в следващите редове.

Късите светлини са светлините, които трябва да използваме постоянно. Закона ни задължава през деня да се движим с включени дневни светлини или с къси светлини, като това правило е в сила от август 2012 г. 

Те светят асиметрично и осветяват пътя напред пред автомобила до около 40 метра и встрани до около 5 метра. Разбира се това са средни стойности и на всеки автомобил могат да варират. 

Дългите светлини са светлините, които използваме през нощта за да можем да виждаме по – добре неосветените участъци. Те светят пред автомобила до 150-160 метра, а встрани имат способността да осветят дори четирилентов път. 

Забранено е, обаче, да използваме дългите светлини при разминаване, при движение по осветени участъци и при движение зад друго превозно средство, ако дистанцията е по – малка от 50 метра. 


Източник на изображението: https://gmundcars.com/

Кога е полезно да караме с включена къса светлина?

Късите светлини по закон се използват през деня, като целта е не да помагат на шофьора да вижда пътя, а да помогнат на другите участници в движението да виждат превозните средства. В тъмната част на денонощието светлините имат за цел да осветяват пътя и обектите, които са на него за да шофираме комфортно и безопасно. 

Светлината, излъчвана от късите светлини, има малък обхват и е идеална за шофиране в натоварен трафик, когато не искате да заслепите другите водачи с ярките си дълги светлини, осигурявайки безопасна среда за шофиране не само за вас, но и за другите участници в движението.

Те осветяват пътя, като насочват светлината надолу и това е по-полезно, тъй като пътят трябва да бъде осветен за по-добра видимост. Късите светлини имат допълнително предимство, че не натоварват очите на водача, тъй като нямат отблясъци. Тази функция действа и като мярка за безопасност, която позволява на насрещно движещия се водач да ви забележи.

В градски условия, където има разположени множество стълбове с улични лампи и осветителни тела в никакъв случай не трябва да използвате дългите светлини на автомобила, защото няма да ни е необходимо и ще създадем предпоставка за пътен инцидент. В такива условия трябва да използваме само и единствено късите светлини. 

Извън града, където няма какво да осветява пътното платно и фаровете на колата са единствения източник на светлина, е много важно да знаем кога да използваме късите светлини. 

Когато времето е лошо – вали обилен дъжд, сняг или е замъглено ще е по – полезно да шофираме именно с тези светлини. Въпросът е защо, при положение, че дългите светлини ще осветят по – ярко и по дълъг участък? 

Причината е, че ярката светлина ще се сблъска с хилядите водни частици на дъжда, снега или мъглата и ще рикошира, създавайки стена непосредствено пред автомобила и в такава ситуация, водачът няма да види дори голям камион, който се намира на десетина метра пред него. Поради тази причина, в такива условия ще са ви полезни късите светлини. 

Те не са толкова ярки както дългите, не светят на високо и на далеч и така стената, която е пред колата, ще е разположена на ниско и ще може да се вижда зад нея.

Може да си мислите, че дългите светлини ще помогнат за подобряване на видимостта, но светлината всъщност ще се отрази обратно към вас и видимостта още повече ще се намали.


Източник на изображението: https://www.thevehiclelab.com/

Друга ситуация, при която късите са полезни е, когато се разминавате с насрещно движещ се автомобил. Представете си за момент колко неприятно ще е ако при разминаване отсрещния водач не смени късите и продължи да кара на дълги светлини – светлината ще ви заслепи и няма да може да виждате нито пътя, нито маркировката, нито неравностите, нито нищо. 

Най – малкото, което може да стане е да скочите в някоя дълбока дупка, да спукате гума или да разбиете нещо по окачването на автомобила. А най – лошия вариант е да катастрофирате и да се нараните доста сериозно.

В зависимост от климатичните условия, осветеността на пътя и местоположението, двата режима на осветление си имат своите предимства. Доказано е, че шофирането на къси светлини осигурява по – голяма безопасност за насрещно движещите се и на тези, които са пред вас, съответно управление в този режим регистрира по – малко пътни инциденти. 

При мъгла, дъжд или сняг, късите светлини предоставят по – добра видимост, защото светлинния им лъч е разположен надолу и няма да се отразят във водните частици и да и заслепяват. Културен начин за пътуване - Светлината няма да заслепява очите както на пешеходците, така и на велосипедистите и шофьорите.

Като последна положителна черта на късите светлини можем да посочим и това, че консумират по – малко електрическа енергия, отколкото дългите. 

Какво трябва да знаем за дългите светлини ?

Нека сега малко да си поговорим за дългите светлини. Те са аналог на късите светлини и се използват за определени обстоятелства. Представете си да шофирате през катранено черно поле или в място без изкуствено осветление.

В такива условия светлината от късите светлини няма да е достатъчна, за да компенсира ниската видимост и ще усетите нужда за по-голяма осветеност на пътя. Дългите светлини могат да ви помогнат да постигнете това, тъй като са невероятно мощни и имат ярка светлина. Тя е насочена успоредна на пътя, а не надолу както късите светлини. 

Дългите светлини превъзхождат с това, че дават на шофьора по-добра видимост, поради по-голямата прожекция на светлината. Те са идеални за използване в слабо осветени места или на безлюдни магистрали. Използване на дълги светлини като сигнално устройство. 

Можем да премигнем с дългите си светлини, за да предупредим участниците в движението за евентуална опасност, за присъствието на превозното средство или да сигнализираме на пешеходците за право на преминаване. Ограничаване на шумовото замърсяване. 

Мигащите дълги светлини през нощта, вместо използването на клаксона могат да намалят шумовото замърсяване. Когато се движите зад друго превозно средство е удачно да карате на къси светлини при дистанция по – малка от 50 метра. 

Ако забравите да превключите дългите и продължите да карате така, водачът на автомобила пред вас ще бъде заслепен, защото светлината от фаровете ще се отрази в огледалото за задно виждане и ще свети директно в очите му. 

Не забравяйте да включите късите си светлини и при разминаване с друго превозно средство, при навлизане в осветен участък и при лошо време!

Едно време шофьорите е трябвало да слизат от автомобила си, за да превключат между къси и дълги светлини. Сега човек може да постигне същото само с едно завъртане на копче, комфортно разположено на таблото или на волана. 

Светът се промени значително и вече можете да се възползвате от най-новите автомобилни иновации. Например автоматични фарове, които се включват в момента, в който усетят, че навън е тъмно, служат като допълнителна функция за безопасност в превозното средство.

Бъдете разумни и спазвайте необходимите правила за безопасност, уверявайки се, че не застрашавате ничий живот Шофирането е отборен спорт и трябва да се стремим да бъдем отборни играчи!

Няколко интересни снимки на автомобили със странни светлини

Citroen DS Tucker 48 – първият автомобил със завиващи светлини

Ще забележите, че в средата на предницата е разположен фар като „циклопско око“. Именно той, се движи при завъртане на волана и следва посоката на движение. 


Източник на изображението: https://cz.pinterest.com/

Cord 810 – първият автомобил с изскачащи фарове


Източник на изображението:https://classicmoto.rs/

Lotus Esprit – последния автомобил с прибиращи се фарове 


Източник на изображението: https://bests.2021discounts.com/

Audi S6 от 2006 година – първия автомобил с дневни светлини


Източник на изображението: https://www.autoevolution.com/